jump to navigation

Badai Selatan Januari 25, 2011

Posted by kamarul in Uncategorized.
add a comment

Agak lama tidak menulis.Kesibukan di pejabat menghalang melakukan semuanya.Tiada apa yang menarik untuk dikongsikan dalam blog kali ini.Cuma aku tiba-tiba teringat kisah dari Sulatus Salatin.Kisah tentang Sultan Muzaffar Syah.Sultan Melaka yang memulakan transformasi kebangkitan Melaka sebagai kuasa islam di nusantara.Tapi tak ramai yang tahu kisah bagaimana baginda menaiki takhta.Kisahnya..Sultan Muhammad Syah telah melantik adinda Sultan Muzaffar iaitu Raja Abu Syahid.
Raja Abu Syahid adalah adinda tiri berlainan ibu.Ibunya adalah permaisuri Rokan.

Perkahwinan Sultan Muhammad Syah ini mendapat tentangan daripada rakyat Melaka.Rakyat Melaka berpendapat bahawa perkahwinan tersebut akan memberi kelebihan buat kerabat permaisuri Rokan.Orang luar yang tidak diundang.Ramalan tersebut menjadi kenyataan apabila Sultan Muhammad Syah mangkat.Sepeninggalannya,Raja kassim@Muzaffar Syah anakanda sulung hasil perkahwinan baginda dengan Tun Kudu telah dibuang negeri.Maka hiduplah baginda menjadi orang biasa dan bekerja sebagai nelayan.Sepeninggalan baginda,pemerintahan Melaka diterajui oleh Raja Abu Syahid,putera raja boneka,berusia 13 tahun.Pemerintahannya banyak bergantung kepada ibunya,permaisuri Rokan dan kerabatnya di istana Melaka.

Keadaan tersebut mula menimbulkan persaingan kuasa dari orang Melayu Melaka dan Melayu Rokan.Kemuncaknya apabila Sultan Abu Syahid mati dibunuh dalam satu pemberontakan oleh pendukung yang setia kepada Sultan Muzaffar.

Sultan Muzaffar dipanggil kembali untuk menerajui takhta kerajaan Melaka.Kehadirannya mengubah suasana politik Melaka bahkan Nusantara.

Hmmm…Kekadang bila baca kisah ini,teringat pulak apa yang jadi pada aku.Harap-harap yang berkenaan ambil iktibar apa yang berlaku.

Travel Louge Seorang Pencinta November 11, 2010

Posted by kamarul in Cerpen Bersiri.
add a comment

I

 

Kad jemputan perkahwinan itu dibelek-belek isinya. Entah berapa kali K’ membelek-beleknya. Sesekali angin dari banjaran Titiwangsa menjengah ruang tamu rumah. Langsir tingkap dan kad jemputan perkahwinan yang berada di tangan kelihatan menggigil-gigil. K’ tersenyum sendirian. Melihat nama yang tertulis di kad perkahwinan tersebut.N’bekas kekasih lama yang tidak ditemuinya  hampir 3 tahun akan melangsungkan pernikahannya awal 2011. K’melihat kad tersebut dengan pandangan berkaca.

 

“Kad jemputan tu, abah jumpa dalam peti surat.” Abah bersuara tiba-tiba. K’ berpaling ke arah abah. Dia tersengih. Tunduk malu. Mungkinkah abah melihat segala tingkahnya dari awal desis hatinya.

“Banyak lagi perempuan lain kat luar tuu.. Bukan dia sorang je. Ujar abah. Aku terpukul dengan kata-katanya. Mungkin benar kata abah. Mengikut nisbah dan populasinya bilangan perempuan jauh mengatasi lelaki. Itu fakta dan hakikat yang perlu diterima oleh semua orang.

“Tak ada apa-apa abah. Along ok je. Cuma terkejut. Ingatkan N’ dah lama kahwin. Itu je la. K’ cuba menyembunyikan perasaanya yang terusik. Lantas K’ menuju ke biliknya. Bersiap untuk mandi. Ketika bersiap itulah dia terpandang sebuah kotak berbentuk hati berwarna biru. Terletak di penjuru almari bajunya. K’ mengambilnya dan segera membongkar isi kotak tersebut. K’ menjumpai sekeping gambar N’ yang masih disimpan sehingga hari ini.

 

“N..Posing baik-baik. Saya nak ambil gambar awak ni. Getus K’ sambil tersenyum. Cuaca agak mendung hari itu.kebetulan tidak ramai orang di stesen bas Gopeng.

“N tersipu-sipu malu.

Ee…Tak payah la mengada-ngada nak ambil gambar kita. Kita tak suka bergambar la awak…rengek N’.

“Alahai..sekeping je kot. Tak kan tak boleh?” K’ merungut. Menjuihkan bibirnya. N’ tersenyum melihat keletah K’. akhirnya dia mengalah.

“Haa..Cepatlah snap. Nanti ada yang kempunan balik nanti. Sindir N’.

Ketukan di pintu segera menyedarkan K’ dari lamunan.

“Hoi!! Mandi la cepat. Bila nak sampai Kamparnya?”. Mak mulai membebel. K” segera ke bilik air. Memutarkan kepala paip. Bernyanyi dan bersiulan.

 

II

Jam menunjukkan 9 pagi. Abah bergegas menghidupkan enjin kereta. Setelah beberapa minit, kereta milik abah meninggalkan Tanjung Malim menuju ke Kampar. K’ duduk besandar di sebelah abahnya. Emak pula duduk di belakang. K’ harus ke Kampar. Hari ini adalah hari bahagia buat teman karibnya semasa menuntut di Universiti,Zam. Sudah hampir 5 tahun tak bertemu. Hanya sesekali berbual di telefon bimbit masing-masing. K’ Cuma duduk bersandar. Melayan kenangannya bersama N’. sesekali abah menjeling ke arah K’.

“Awak…Sibuk ke? Soal N’ pada suatu petang puasa. Panggilan telefon N’ mengejutkan K’ yang sedang bersiap untuk Bazar Ramadhan berhampiran pejabatnya.

“Tak..Kenapa Sayang? Saya nak ke Bazar Ramadhan kejap. Ada apa?” Soal K’

“Ada benda nak cakap dengan awak”. Balas N’

“Emm..Cakap la. K’ mulai menangkap sesuatu yang tidak baik.

“Sebenarnya…Sessebenarnya….N’ kedengaran gugup di hujung talian. K’ mulai berdebar dan terasa sesuatu yang kurang enak.

“Awak ni kenapa?Cakap je la.” K’ mulai hilang sabar.

“Sebenarnya…Saya nak minta putus dengan awak. Saya rasa kita dah tak serasi. Semakin lama,semakin hilang rasa sayang saya pada awak.” N’ mulai berterus terang.

K’ terpaku di hujung talian. Tubuhnya menggeletar. Dia tidak menyangka  itu ‘perkara’ yang ingin dibincangkan pada petang Ramadhan itu. Perbualan petang itu berakhir dengan perbalahan besar. Seboleh-bolehnya K’ tidak ingin untuk mengingati hal tersebut. Cuma K’ hanya ingat kata-kata terakhirnya untuk N’

“Adakah kejujuran dan keikhlasan gagal untuk tambat hati awak? Kalau begitu, saya sentiasa akan kalah dan tetap kalah sampai bila-bila.” Dan talian di matikan. Berhari-hari lamanya K’ duduk termenung. Berfikir kisah cinta laranya. Bertahun menyulam kasih. Semuanya musnah dek hujan sehari. Berbulan lamanya K’ menjadi separuh gila.

PONN!!! Tiba-tiba abah membunyikan hon. Sebuah kereta MYVI berwarna putih keluar meluru di persimpangan isyarat di pekan Tapah.

“Nak mampus agaknya budak-budak sekarang ni!” seranah abah. K’ yang mati lamunannya pucat lesi dengan kejadian yang tidak di sangkakan itu. Abah mempercepatkan pemanduannya. Akhirnya kereta abah berjaya memintas kereta MYVI putih tersebut. Terlihat 2 orang wanita bertudung litup berada di dalam kereta.

“Padan la..Perempuan bawak kereta. Kelam kabut semacam je”. Ngomel abah. Agaknya masih marah dengan kejadian tadi.

MYVI Putih?? Perempuan?? Hmm…

 

III

K’ melihat jam di skrin komputernya. Jam 10.50 malam. Hujan semakin renyai. Dia melihat di jendela pejabatnya. Mungkin temujanjinya akan di batalkan kerana hujan. K’ meneruskan kerja yang tertangguh. 10 minit kemudian,telefon bimbitnya berbunyi.

“Hello..Assalamualaikum K’. Ni Y’. Saya tunggu K’ dekat kedai hujung pejabat awak. Y’ mengakhiri percakapannya di hujung talian.

“Waalaikumsalam.Insyaallah, saya datang”. Balas K. K’ meletakkan telefon bimbitnya di mejanya. Dia bersiap. Segera memajukan langkahnya menuju ke kedai makan yang terletak di hujung pejabat. Sambil berjalan K’ berdoa agar dia tidak gugup berdepan dengan Y’. Y’,diperkenalkan oleh teman sepejabat K’ tatkala dia hilang arah dengan N’. sesampai di kedai tersebut, K’ melihat ramai orang. Dia tercari-cari Y’. K’ tidak pernah bertemu Y’ sebelum ini. Mereka hanya berhubung melalui internet dan telefon. K’ segara menghubungi telefon Y’. malangnya talian dimatikan. K’ hanya memerhati dari jauh. Kalau-kalau Y’ mengenalinya.

Assalamualaikum..Sapa seorang wanita.

Waalaikumsalam… Balas K’.

“K’?? soal wanita tersebut.

“Ya,Saya K’”. wanita tersebut tersenyum.

“Saya Y’.” balasnya. K’ hanya menganggukkan kepala. Sejak dari itu, K’ mula berkawan dengan Y’. apa yang paling diingati K’ adalah renungan Y’ setiap kali mereka keluar. Itu akan diingati sampai bila-bila. Hubungan itu berjalan dengan baik sekali. Sehinggalah suatu hari, K’ mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perhubungan antara mereka. K’ berpendapat antara mereka tiada keserasian. Mungkin itu jalan terbaik buat hubungan tersebut. K’ memang sayangkan hubungannya dengan Y’. namun, dia beranggapan hubungan mereka sesuai untuk menjadi kawan. K’ tahu Y’ terluka dengan sikapnya. Tapi jauh di sudut hati K’ berharap Y’ akan berjumpa dengan lelaki yang dapat memahami dirinya.

Berita terakhir yang diterima menyatakan bahwa Y’ sedang bersiap-sedia untuk bertunang. K’ merasakan itulah berita paling gembira yang didengarinya. Semoga Y’ dapat melunaskan cita-citanya untuk ke seberang laut. Cuma sesekali K’ akan bersembang dengan Y’ di Internet.

Bersambung….

 

Ceritera Dongeng:Al-Kisah Tanah Melayu Oktober 24, 2010

Posted by kamarul in EKSPRESI.
1 comment so far

600 ratus tahun dahulu, seorang Putera Raja Srivijaya bernama Parameswara telah melarikan diri ke Tanah Melayu dan menubuhkan sebuah kerajaan Melayu yang akhirnya menjadi  kuasa nusantara yang terkuat pada abad ke 15. dominasi dan keunggulan Melaka akhirnya tumbang pada 1511.Serangan dari Benggali Putih memusnahkan segalanya tentang Melaka.Menghakis pandangan dan sejarah tentang keagungan Melaka.

Hari ini empayar melaka tinggal nama.Sejarah dan keunggulannya hanyalah dongeng atau mitos yang tercatat di buku-buku sejarah dan mulut ke mulut.Apa yang terjadi kepada empayar Melaka sebenarnya?Adakah Melaka sebenarnya wujud?Atau sekali lagi penipuan orientalis barat yang memang dengki dan khianat terhadap peradaban bangsa Timur Jauh?

Persoalan-persoalan ini sering menghantui saya semenjak di bangku sekolah lagi.Lebih menghairankan lagi,tiada peninggalan atau kesan keagungan sehingga kini.Ini menunjukkan bahawa kehilangan sejarah Melaka menyamai kepupusan dan hilangnya Kerajaan Inca dan Aztec di benua Amerika dan Amerika Selatan.

Jika benar kesultanan Melaka pernah wujud suatu ketika dahulu,ingin saya kemukakan beberapa persoalan dan pertanyaan untuk pemerhatian dan fikiran kita.

1.Jika wujudnya kerajaan Melaka di mana tapak pemerintahannya?Sehingga kini,tiada seorang ahli sejarahwan  pun berani atau mengesahkan lokasi sebenar istana kesultanan Melaka.Ada yangberpendapat bahawa tapak muzium Kesultanan Melayu Melaka  adalah tapak asal di mana berdirinya istana Melaka.

2.Daripada 10 orang sultan Melaka yang memerintah hanya 1 sahaja yang dikenalpasti. Sultan Alauddin Riayat Syah. makamnya terletak di Pagoh,Johor. ke mana hilangnya yang lain?

3.Adakah kerajaan Awal di Tanah Melayu mengamalkan Hindu?Kerana mengikut catatan Hikayat Melayu tidak pernah diceritakan tentang amalan hindu yang dilakukan oleh mereka.

4.Adakah kerajaan Melaka mempunyai kaitan dengan kerajaan Islam Acheh yang terkubur ratusan tahun dahulu?(Teori Batu Nisan Acheh)

Dan inilah persoalan-persoalan yang sering terfikir setiap kali meneliti buku-buku sejarah kita. Saranan saya agar pakar-pakar sejarah di negara kita sedar dan menjalankan tanggungjawab mereka dengan berkesan. jangan biarkan sejarah nusantara diselubungi misteri.

 

Perjalanan Hati November 21, 2009

Posted by kamarul in Cerpen Bersiri.
2 comments

“Sayang atau cinta tak perlu diucapkan. Bila tiba masanya…bila takdir menulis untuk dua hati bersatu.kedua-dua rasa ini akan bersatu”,getusnya. Lirikan matanya di halakan tepat pada K’. kereta yang dipandu meluncur laju membelah jalanraya yang agak kosong. K’ membetulkan posisinya di sebelah A’. saat ini, tiada suara atau reaksi daripada kedua-duanya. Masing-masing bertumpu kepada jalan dan kenderaan yang bersimpang-siur. Sesekali K’ melarikan bola matanya ke arah A’ yang sedang memandu. A’ menyedarinya. Dibiarkan saja keletah K’. ada masanya A’ akan mencuri pandangan terhadap K’ melalui cermin sisi hadapan. Harapannya agar K’ tidak menyedari perbuatannya.

“Kenapa K’?, A’ bersuara. Rimas dengan K’ yang asyik mencuri pandangan terhadapnya. K’ tersentak.

“Tak..saja. melihat sesuatu yang comel”, K’ berpura-pura mencapai buku yang baru dibelinya di sebuah gedung beli-belah terkenal di ibu negara.

“Comel,cantik tu kan milik DIA. Sepatutnya kita harus memuja dan memujiNYA, A’ membalas. Sindiran terkena.K’ diam. Berfikir untuk melontarkan ayat. A’ menyedari bahawa K’ terkena dengan ayat yang diucapkannya. A’ tersenyum. K’ menyedari senyum itu. Senyum seorang kawan yang mula merobek egonya. Mereka tersenyum spontan. Seolah-olah sedar ada sesuatu yang sedang mengusik tangkai hati.

“K’…nak makan kat mana ye?” A’ bertanya.

“Kita makan dekat Kafe Canai 69”, jawab K’. tanpa sebarang bantahan, A’ meneruskan pemanduannya tanpa soal. Kenderaan memecut mengharungi jalanraya yang semakin sibuk. K’ sibuk membaca buku baru yang didapatinya tadi. Sesekali mencuri pandang terhadap A’.

“Tuhan..jika ini takdirMU…Aku berserah.Tiada upaya padaku untuk mengingkarinya. Restu dan berkatilah hubungan ini. Semoga KAU sentiasa bersama dalam jalinan tersebut. K’ membisikkan sesuatu dalam hatinya.

Perjalanan baru bermula. Kisah lalu dikunci.Debu perjalanan kian terasa. Kaki akan melangkah bersama restuNYA.

Kisah baru bermula kembali. Menyusuri perjalanan hati yang tidak tahu di mana akhirnya. Hanya Takdir dan masa akan menentukan.

Bersambung………..

IKLAN September 8, 2009

Posted by kamarul in Uncategorized.
add a comment

Sekiranya anda memerlukan penulis skrip khasnya dokumentari…Anda boleh menghubungi atau menghantar email atau berhubung terus kepada saya.Selain itu,saya menyediakan research atau membuat kajian khasnya berkaitan dokumentari berbentuk sejarah.

MJ&DIANA:Simbol Perang Salib?? Julai 15, 2009

Posted by kamarul in Uncategorized.
add a comment

michael-jackson

Dunia masih lagi menangisi hilangnya Micheal Jackson@Muhammad Mikail. Hampir setiap hari berita tentangnya masih lagi menjadi bualan dunia. Antaranya MJ mati dibunuh oleh para doktor peribadinya. Adakah benar dakwaan ini?Mungkin benar,mungkin juga kebetulan. Ruangan saya kali ini adalah untuk mengajak anda berfikir sejenak. Kalau tidak ingin berfikir, baca dan renungkan.

 

2 bulan sebelum bermulanya konsert jelajahnya,MJ telah mengucap syahadah di hadapan Yusuf Islam(Cat Stevens)menjadikannya Muslim memakai nama Muhammad Mikail. Adakah ini memeranjatkan dunia?jawapannya ya! Micheal Jackson merupakan antara ikon hiburan dunia. Kelincahannya di atas pentas menjadikan Micheal antara idola jutaan peminat di dunia. Kehebatannya setanding dengan Elvis Presley,Raja Rock n Roll.

Kesuraman hidupnya yang penuh kontroversi menjadikannya tumpuan. Setiap hari,media dan peminat menanti kisah hidupnya. Sebaliknya MJ menemui Nur dalam hidupnya iaitu Islam. Penemuan kebenaran juga bermaksud pengakhiran kepada hidupnya. Kenapa saya katakan begitu?

Islam tetap menjadi ancaman bagi Zionis dunia. Pengislaman MJ bermakna bahaya bagi kedudukan mereka.  Seperti yang disebut diatas MJ mempunyai aura dan kekuatan tersendiri di kalangan peminat. Tidak mustahil, Pengislaman MJ menjadi satu titik tolak kepada perubahan kepada pencarian tuhan bagi masyarakat Amerika yang kian ramai mempersoalkan hakikat ketuhanan yang mereka anuti selama ini.

Pengislaman MJ dari satu segi merupakan kemenangan moral kepada masyarakat Islam yang ditindas di mana-mana. Hakikatnya,Pengislaman MJ memberi mesej penting kepada Konspirator dan gerakan Zionis dunia  bahawa

Islam harus disekat dan MJ,seorang ikon muzik dunia harus dibunuh. Dibunuh bagi mematikan pengaruh dan legasinya. Atas alasan inilah MJ dibunuh. Perancangan rapi dibuat seolah-olah kematian MJ adalah kemalangan. Masih ragu-ragu?Kita lihat kes kedua.

princess-diana-2

Masih ingatkah kita terhadap Puteri Diana,Puteri yang menjadi idola dunia kerana kecantikan dan kehebatan imej yang sering menjadi ikutan wanita. Bagaimana kematiannya. Tanggal 31 Ogos 1997,Puteri Diana mati akibat nahas jalanraya. Bukan untuk menafikan bukti,tetapi kita ingin melihat persamaan kes ini dengan kes kematian MJ.

 

Selepas berpisah dengan Putera Charles,pewaris takhta kerajaan England Puteri Diana dilihat intim dengan Dodi al-Fayed. Dodi al-Fayed merupakan anak kepada jutawan hotel Ritz iaitu Mohammed al Fayed.  Dipercayai bahawa kemalangan itu telah dirancang. Apa yang anda dapat simpulkan di sini?

MJ menyahut seruan illahi setelah bergelar Muslim. Manakala Puteri Diana mati bersama kekasih hati yang bakal dikahwininya, Dodi al-Fayed. Dua perkara berbeza tetapi mesejnya sama. ISLAM. Saya pasti bahawa sekiranya Puteri Diana masih lagi hidup hari ini, dia akan bergelar seorang muslimah. Impian Puteri Diana harus dikuburkan. Kemalangan menjadi satu punca kematiannya. Para konspirator dan Zionis menarik nafas lega.

Apa yang ingin saya sampaikan adalah ISLAM menjadi ketakutan bagi konspirator dan Yahudi.  Apakah ada lagi halangan bagi mereka-mereka ini?

Bayangkan sekiranya Johnny Deep,Brad Pitt,Angelina Jolie atau selebriti yang berpengaruh memeluk Islam. Apa yang akan terjadi kepada mereka?Apakah kita akan mendengar lagi bahawa Brat Pitt mati akibat kemalangan. Johny Deep mati akibat dadah berlebihan atau Angelina Jolie mati dibunuh?

Semua ini adalah Perang Salib yang tersirat yang masih lagi berlaku tanpa kita sedari. Perang ini akan berlaku sehinggalah kiamat.

Akhirnya!!! Jun 7, 2009

Posted by kamarul in Uncategorized.
2 comments

Rosli Dhobi:Pejuang atau Pembunuh akhirnya ke udara di saluran ASTRO PRIMA.Setelah hampir 2 tahun,kisah epik ini berjaya juga direalisasikan.2 tahun yang penuh dengan ranjau dan onak.bermula dengan Kajian akhirnya direalisasikan ke layar kecil.Tiada perkataan yang dapat digambarkan untuk menyatakan kepuasan ini.Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam mengangkat dan memberi perspektif baru terhadap anak muda yang bernama Rosli Dhobie ini.Terima kasih sekali lagi.

Saya berharap agar Rosli Dhobie ini bakal menjadi titik tolak kepada perkembangan intelektual masyarakat Malaysia dalam memahami sejarah perjuangan bangsa dan kolonialisme.Rosli Dhobie adalah pemula kepada usaha kajian yang dilakukan.Selepas ini, saya berharap agar saya dapat membuat kajian terhadap tokoh dan tamadun bangsa Malaysia yang masih lagi dikaburi oleh orientalis barat.

InsyaAllah..saya dalam usaha mengkaji beberapa orang tokoh yang masih lagi digelapkan sumbangannya oleh kolonial British.Juga sejarah tamadun yang masih gagal dirungkai.Contohnya kisah kedatangan Islam ke Nusantara dan segala yang bersangkutan dengannya.Kepada bloggers yang punya info tentang sejarah bangsa dan Tamadun Malaysia,saya mengharapkan kerjasama untuk membolehkan suatu perubahan terlaksana.Sejarah keagungan bangsa demiuntuk tatapan generasi akan datang.

Kepada mereka yang berminat boleh berhubung terus menghantar info-info berkaitan terus kepada blog ini.Semoga usaha ini akan dapat menjernihkan terowong sejarah kita yang sentiasa gelap ini.

Hikayat Raja Monyet Jun 3, 2008

Posted by kamarul in Cerpen Bersiri.
Tags:
7 comments

Raja monyet memulakan mesyuaratnya pada pagi yang dingin.Mesyuarat yang entah berapa kali itu, dihadiri oleh beberapa ekor monyet dari berbagai spesis.Pagi yang masih hening itu pecah dengan jerit dan laungan monyet-monyet tersebut.Mengiakan segala keputusan yang akan dan bakal dilakukan oleh Raja Monyet.Tanpa bangkangan,monyet-monyet tersebut mengangguk-anggukan kepala tanda setuju.Tiada sebarang suara atau jerkah membantah keputusan.Mungkin kerana takut atau bimbang Raja monyet akan mengamuk,mereka mendiamkan diri.Bagi monyet-monyet ini,diam lebih baik daripada berbalah.Padah bagi mereka yang cuba bersuara atau menunjuk pandai.Bahkan,ada diantara monyet-monyet tersebut merelakan diri mereka menjadi “penjilat dan pencacai kepada Raja Monyet.Monyet-monyet ini mendapat kepercayaan dan penghormatan yang tinggi dikalangan monyet-monyet lain daripada Raja Monyet.Kekuasaan Raja Monyet amat jelas.Tiada sesiapa pun berani mengingkari suruhannya.Apa sahaja permintaannya dilayani dan dituruti.Ini kisah Raja Monyet.Kisah mitos yang sering diceritakan oleh ibu.Saya Zarago,Monyet putih akan bercerita.Cerita mitos Raja Monyet.Cerita perihal pencacai di sekelilingnya dan paling utama; Negara yang menjadi pusat pemerintahan Raja monyet dan kediaman bagi semua monyet-monyet iaitu Negara Sekangkang Kera (NSK).Apa pun, selamat datang saya ucapkan.Zarago akan meneruskan penceritaan pada bahagian akan datang.Kisah lagenda Raja Monyet ibarat panglipurlara.Kisahnya panjang tiada pengakhiran.Jadi afdal kiranya saya mulakan kisahnya kemudian.

Dunia Jiwa Lara Mei 7, 2008

Posted by kamarul in Cerpen Bersiri.
4 comments

kolam matanya mulai basah.Basah dek airmatanya yang laju menuruni pipinya yang mugil itu. seharian si gadis duduk termenung.Duduk menangisi nasib dan perasaannya yang diremukkan dengan rasa kecewa.Rasa kecewa ditinggalkan dan dikecewa oleh kekasih hatinya. Aku mendekati dan memberi kata-kata perangsang agar tidak kecewa.Bersabar diatas segala yang berlaku.

“Aku sentiasa gagal dalam bercinta; Sukar untuk memiliki cinta, luahnya pada aku.

“Bukan Mudah untuk memiliki sang Cinta, kiranya kita tidak pernah mengerti makna Cinta. Balasku. Ada rasa hairan dalam wajahnya mendengarkan penyataan ku.

“Aku adalah gadis yang begitu menyanjungi kesucian dan keluhuran cinta.Bermakna aku adalah manusia yang memahami cinta. Bukan begitu?” Hatinya mulai ditikam rasa kurang senang.

Memahami tanpa mengenal adalah satu tindakan yang dungu. Bagaimana kau katakan bahawa kau kenal  dan memahami cinta, sedangkan kau menderita kerananya.”Mata ku tepat memandangnya.

“Bila kau memahami dan mengenal cinta, kau bisa melepas dan mengakui bahawa kesengsaraan cinta adalah lumrah hidup yang berlaku kepada setiap yang bernyawa”.Aku menyambung kata-kata. Saat ini dia kehilangan ayat. wajahnya tertunduk lesu.

“Mungkin nasib kau tidak seperti nasib aku.Seringkali gagal bercinta.Seringkali dikecewakan”. Luahnya.

“Mungkin ada kebenarannya.Aku berbeza daripada kau.Tapi kekecewaan bukanlah sesuatu yang asing bagi aku”.

“Sekian lama di kecewakan, kini aku mengecapi erti bahagia.”Ujarku.

“Mungkin ini dinamakan ujian.Setiap ujian itu pasti menghapuskan segala dosa lalu yang terpalit sekian lama. Jangan kesalkan apa yang terjadi.Tapi bersyukur dengan apa yang terjadi. Itu paling penting.”

Ada manik-manik jernih jatuh membasahi mejanya.Dia tidak dapat menahan perasaannya.Aku biarkan gadis itu bersendirian.Bersendirian berfikir dan mencari ketenangan jiwa.Jadi aku gubah sesuatu untuknya.Catatan berupa sajak.Dengan harapan dia mampu untuk bangkit sebagai wanita yang tabah.

AKU

Aku bukan perawan hina yang menagih sesuap cinta

Aku perawan dan wanita yang tertewas oleh duri bunga cinta

Ditewaskan oleh amarah cinta yang membahang di jiwa.

Apakah ada lorong dan kesempatan buat ku menemui cinta?

Mungkin bait-bait ini dapat menggambarkan isi hatinya.Oh…aku terlupa sesuatu.Ini adalah secarik kisah luka seorang wanita yang baru mengenali cinta.Banyak lagi cerita yang ingin aku ceritakan dan kongsi bersama.Tetapi tidak diruangan ini.Mungkin di ruangan akan datang.Selamat datang aku ucapkan.Selamat datang ke dunia Jiwa Lara.Dunia yang tercipta untuk mereka yang seringkali dikhianati,dikecewakan dan terluka kerana cinta. Di dunia ini kita akan menyelami dan menyaksikan perjalanan cinta dan kekecewaan hati seorang insan.

 

Bila tiba masanya……… Julai 22, 2007

Posted by kamarul in EKSPRESI.
3 comments

 post-6476-1159884530_thumb.jpgsm3_wp1_1024.jpg

 Dalam denyutan masa yang kian pantas, aku turut lemas dalam didalamnya.1 tahun 8 bulan..suatu tempoh masa yang mengubah hidup.Dari seorang sukarelawan pustakawan hingga ke penerbit (bidan terjun) aku lalui.Semua itu permainanan dan rencah kehidupan yang terpaksa dilalui.Ya Allah!..Aku bersyukur padaMU kerana sentiasa bersama dan mendengar segala jerih-perih dan kepayahan yang dialami.Aku kian matang bersama usia yang semakin tua.

Bila tiba masanya, tiada sesuatu pun akan dilewat dan dipercepatkan.Segalanya kejab bersama lingkaran takdir yang ditentukanNYA.Kadang-kala, aku terkasima dengan segala perubahan yang berlaku.Nyata aku tidak bersedia untuk semua ini.

Segalanya adalah takdiran yang diatur, punya hikmah disebaliknya.Dan ketika ini, aku harus bersedia untuk segala kenungkinan yang bakal datang.

Bila tiba masanya…aku akan pergi. Terbang bebas membawa impian yang menggunung.Aku harus pergi.Kerana aku seorang lelaki sejati.Lelaki sejati perlu berubah dan berani membawa perubahan dalam hidupnya.

Aku..arjuna kesepian yang menanti kunjungan kasih dan rahmat sebuah cinta.Pencarian yang tidak pernah menemukan nokhtahnya.Pencarian yang tidak akan pernah berakhir…